Breaking News:

BERITA MALAYSIA

Biodata Ismail Sabri Yaakob Perdana Menteri Malaysia, UMNO Kembali Berkuasa

Akhirnya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri Malaysia menggantikan Muhyiddin Yassin

Arif KARTONO / AFP
Mantan Wakil Perdana Menteri Malaysia Ismail Sabri Yaakob meninggalkan markas partai United Malays National Organization (UMNO) untuk bertemu dengan Raja Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah di Kuala Lumpur. Politisi veteran Ismail Sabri Yakoob diangkat sebagai perdana menteri baru Malaysia pada 20 Agustus 2021. Arif KARTONO / AFP 

MALAYSIA, TRIBUNBATAM.id - Akhirnya Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menjadi Perdana Menteri Malaysia menggantikan Muhyiddin Yassin.

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah melantik Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Malaysia, Kamis (20/08/2021).

Dari pihak opisisi mengajukan Anwar Ibrahim. Namun Raja Malaysia memutuskan Ismail Sabri sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Pengawas Keuangan Rumah Tangga Kerajaan Datuk Ahmad Fadil Shamsuddin mengatakan Ismail Sabri menjadi Perdana Menteri Malaysia setelah meraih 114 suara parlemen. 

Sehingga memberinya mayoritas yang cukup untuk membentuk pemerintahan.

Baca juga: Biodata Ismail Sabri Yaakob Calon Kuat Perdana Menteri Malaysia, Punya Anak Teman Duet Gita Gutawa

Semua 220 anggota parlemen telah diminta untuk menyebutkan calon perdana menteri melalui deklarasi undang-undang (SD), yang kemudian diverifikasi oleh Raja.

"Dari SD, 114 anggota parlemen menominasikan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob. Yang Mulia telah memberikan persetujuan kepada audiensi untuk 114 anggota parlemen kemarin untuk memverifikasi dukungan mereka terhadap anggota parlemen yang telah mereka nominasikan sebagai perdana menteri," ujarnya. 

Dengan diangkatnya Ismail Sabri, maka partai Organisasi Nasional Melayu Bersatu (UMNO) naik lagi ke tampuk kekuasaan Malaysia.

UMNO adalah kunci utama koalisi yang memerintah selama enam dekade hingga kehilangan kekuasaan pada 2018, akibat skandal korupsi 1MDB triliunan rupiah.

Namun, UMNO mendapatkan kembali pijakan dalam kekuasaan sebagai mitra dalam pemerintahan terakhir.

Halaman
123
Sumber: Tribun Batam
Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2021 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved